Ajánlatkérés
Köszönjük levelét, hamarosan felvesszük önnel a kapcsolatot.

Hogyan alakítják a kommunikációs trendeket a social-influencerek?

A médiafogyasztás Magyarországon is egyre inkább áttevődik a közösségi médiás felületekre. Ennek eredményeképpen 2017-re már a social felületek hirdetési potenciálja is milliárdos piaccá vált, és megdőlni látszik a televízió évtizedes egyeduralma is, az Y és Z generációsok körében ugyanis a YouTube mára átvette a tévézés szerepét. Ennek megfelelően, ha termékpromócióról, kampányokról van szó, a legnagyobb márkák előszeretettel hívják segítségül a videómegosztón híressé vált sztárokat a nagyobb és könnyebben mérhető elérésszámok teljesítése érdekében. De mi a titka ezeknek a fiatal, mégis rendkívüli hatású influencereknek? És hová vezetnek ezek a folyamatok a kommunikációs szakmában?

Ha nagy leszek, youtuber leszek! 

Egyes esetekben már a magyar piacon is népszerűbbek a social celebek, mint az offline sztárok. A tartalomgyártás most minden eddiginél egyszerűbb, a közösségi felületeken pedig kitartó munkával és tudatos márkaépítéssel gyakorlatilag bárki lehet sztár. Az egyik leglátványosabb és legkreatívabb megjelenést a YouTube kínálja.

Az a csatorna, ami a fiatalabb generációk körében egyre inkább átveszi a hatalmat a televízió felett. Mindez persze nem csak fogyasztói trend, a YouTube üzletileg is nagyon sokat tesz érte. Az Egyesült Államokban például saját tévécsatornát indít a videómegosztó portál a kábeltévék konkurenciájaként.

Ami az itthoni folyamatokat illeti: a Gemius 2016-os, YouTube-hoz kapcsolódó kutatása kimutatta, hogy a 10-29 évesek saját bevallásuk szerint naponta fél óránál többet töltenek YouTube-videók nézésével, mint tévénézéssel. A kutatás továbbá három csoportba sorolja azokat, akik kifejezetten youtuberek által előállított tartalmakat fogyasztanak: vannak rajongók (41 százalék), aktív gamerek (19 százalék) és neutrálisak (40 százalék).

Az is kiderült, hogy a nézők több mint fele folyamatosan figyeli, hogy kedvenc videósai mikor töltenek fel új tartalmakat, és ezeket egyből meg is nézi. Ami pedig még ennél is fontosabb adat, hogy a fiatal nézők 72 százaléka saját bevallása szerint felnéz rájuk.

Mi a youtuberek titka?

Közelebbről megvizsgálva a videómegosztó influencereit elmondható, hogy a youtuberek egyik legnagyobb vonzereje, hogy korban közel állnak a célközönségükhöz, és olyan tematikát dolgoznak fel a csatornájukon, amelyekkel maximálisan azonosulni tudnak a nézők, illetve érinti is őket. Ezen kívül meghatározó a hitelességük, az őszinteségük és a közvetlenségük is. Követőikkel rendszeresen tartják a kapcsolatot, népszerűségüket pedig éppen ez az állandó interakció és folyamatos párbeszéd generálja.

A youtuberek a tévézés új formátumát teremtették meg, egy egyszemélyes reality-t. A vlogger szórakoztat, véleményt mond, és betekintést enged a magánéletébe, és ezt az összes közösségi felületen teszi, így válhat a nézők életének szerves részévé. És így produkálhat a magyar piacon is adott esetben több százezres nézettséget, még úgy is, hogy nem áll mögötte professzionális stáb, aki mindenben a keze alá dolgozik.

A Gemius kutatása erre is kitér: a megkérdezett vloggerek 74 százaléka egyedül csinál mindent a csatornáján: forgat, vág és szerkeszt, egy személyben.

Mit kezdjünk ezzel a jelenséggel?

Az offline sztárok egyre inkább háttérbe szorulnak a social celebek mellett, ezért ha kommunikációs kampányról, és abban részt vállaló aktorról van szó, érdemes bevonni az online világ népszerű influencereit. Mivel ők a kezdetektől az interneten építették fel magukat, és alakították ki a teret, amiben hitelesen szólnak, hatékonyan és eredményesen képesek eljuttatni a megfelelő üzeneteket a hirdetők számára fontos célcsoportokhoz.

Termékelhelyezés és egyéb kampányok kapcsán tehát nyugodtan rábízhatjuk magunkat a youtuberekre. Fontos azonban, hogy a velük való együttműködés során ne akarjuk irreális keretek közé szorítani őket, és ne szabjunk gátat kreativitásuknak. Ezen ugyanis a kampány sikeressége is múlhat. Adjuk meg számukra a bizalmat, hiszen ők ismerik követőbázisukat, és tudják azt, hogy mitől lesz hiteles egy-egy szponzoráció vagy termékmegjelenítés.

Ha a szokásos marketing üzeneteinket akarjuk hangsúlyozni, akkor inkább válasszuk a hagyományos csatornákat és megoldásokat – ez ugyanis az influencerek közegében nem fog működni.

A hazai piac legnagyobb nevei

A már említett Gemius kutatásból az is kiderül, hogy a 10-29 éves korosztály által követett celebek top tízes listáján második, harmadik és negyedik helyen magyar videósok állnak. A legnépszerűbbek: Dancsó Péter, Szirmai Gergő és a TheVR.

Dancsó Péter a Videómánia nevű csatornán elsősorban szórakoztató tartalmakat gyárt, reflektálva a netes trendekre, de foglalkozik filmparódiákkal és videóklipekkel is. Szirmai Gergő a Hollywood Hírügynökséget viszi, az ő csatornáján filmajánlókkal és elemzésekkel találkozhatunk, a TheVR csapata pedig VR szemüveges gameplay videókat készít.

Ők a magyar YouTube-közeg legnagyobb követőbázissal rendelkező videósai, akik egyfajta úttörőként alakították és formálták azt a műfajt, ami híressé tette őket. Munkájuk és tevékenységük több annál, hogy videókat készítenek, tudatos márkaépítéssel és következetes tartalomelőállítással érték el, hogy nevük megkerülhetetlen legyen a hazai internetes közegben.

Barna Péter – Garimberti Marietta

Referenciáink